LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, March 22, 2011

Di sebalik TRAGEDI



Alangkah indahnya bumii ini diciptakan oleh Sang Pencipta, setiap hari aku tidak pernah puas menyelongkar khazanah disebalik khazanah alam ini, alangkah  cantiknya pandanganku bilamana  aku melihat cinta dan kasih diberikan dari Sang Pencinta kepada Pengharap Cinta sepertiku. Aku seolah-olah tidak mampu meneka menerjah sejauh mana dalamnya kasih Sang Pencinta. Kenapa aku katakan dia adalah “Sang Pencita”??? Jawabannya kerna dia(Allah) sentiasa memberikannya CINTA meski umatnya tidak cinta kepadanya,tidak merasa cinta daripadanya, tidak pernah memikirkan CINTAnya..

Aku mula menyelesuri titian masa muda ku ini dengan kajian. Aku menganalisis tentang cerita “Keindahan Tsunami Jepun”… “Eh ko GILER ke? Orang kene tsunami tu ko kate indah!” bak kate seorang rakan aku.


11 mac 2011, tragedi berdarah yang menjadi memoir  hitam penduduk Jepun juga menjadi satu trauma bagi mereka. Tragedi yang bermula dengan 1 gempa bumi berukuran 8.9 skala richter, diikuti dengan beberapa gempa susulan dari dalam lautan perairan Jepun. Alangkah indahnya gempa bumi itu sehingga menghasilkan ombak besar dan melanda  Sendai di timur laut Miyagi, pulau Honshu dan kawasan persisiran pantai Jepun. Ombak setinggi 10meter telah terhasil dan menimpa kekawasan penduduk Jepun yang diangarkan seramai 30juta penduduk. Dan telah melanda sekurang-kurangnya 10 lokasi di bandar raya  Tokyo di mana lebih empat juta kediaman terputus bekalan elektrik selain beberapa kawasan ditenggelami air termasuk kawasan letak kereta Disneyland Tokyo. Ombak yang cukup deras yang membawa “pedang maut” kepada penduduik Jepun. Dan seterusnya , 2 reaktor nuklear iaitu Fukushima 1 dan Fukushima 2 sistem penyejukannya telah gagal menyebab kan radiasi 1000 kali lebih tinggi.10 ribu orang telah dipindahkan dari reaktor penjana tenaga elektrik di Tokyo kerana kebocoran radioaktif.

Nyawa penduduk Jepun bagai  “telur dihujung tanduk” , meski sebelum ini mereka 1 komuniti yang kuat, penuh dengan teknologi-teknologi terkini, moden, sistem komputer yang canggih,robot-robot yang canggih, namun tiada siapa siapa dapat melawan takdir bahawa “JEPUN DITIMPA TSUNAMI”, tiada sistem atau alat yang dapat menghalang tsunami, tiada robot yang dapat menyelamatkan nyawa penduduk, tiada teknologi  yang dapat menjangka tsunami akan berlaku,tiada siapa pun yang mampu menghalang… Segalanya musnah dalam sekelipan mata, padang jarak padang tekukur.
Namun apa agaknya hikmah yang ingin ditunjukkan oleh Sang Pencipta? Apakah agaknya mesej yang ingin disampaikan kepada kita?

Jepun merupakan antara Negara yang teramai kadar bunuh diri, setiap tahun lebih 30000 rakyat Jepun membunuh diri,kerana stress dan tekanan kerja, dikuti dengan gejal sosial yang tinggi. Seks bebas di mana-mana. Perempuan yang pada umur 13tahun masih ada dara sudah dianggap seolah-olah sesuatu yang pelik & janggal. Diikuti dengan gejala hamoseksual,gay dan lesbian yang sudah menjadi adat bagi mereka di sana. Hotel-hotel yang direka khas memperuntukkan untuk perlakuan seks seperti “Love Hotel” tutut disediakan. Apatah lagi video-video dan game yang lucah turut meluas seiring dengan perkembangan teknologi.   Kemudian kaedah terbaru yang saya lihat,yang tidak pernah saya jumpa sebelum ini dalam kaedah meminta sedekah atau sumbangan adalah dengan menggunakan wanita. Sedekah yang hendak diberi mengikut gred wanita, buatlah apa yang kamu hendak terhadap payu dara  wanita. Kemudian bayar . Alangkah  bobroknya keadaan manusia ini.

Maka apa yang berlaku setelah ini adalh tragedi 11 mac 2011. Jumlah sebenar  mangsa yang terbunuh dalam kejadian ini masih belum tepat dan kian bertambah. Ada yang dibawah bangunan, lemas, tekena kejutan elektrik, terbakar,tertimbus dan macam-macam  lagi keadaan.
Aku tersentak hal ini sebenarnya ada diceritakan oleh Allah dalam ayat Surah Al-mulk ayat  16-17.Alangkah indahnya susunan ayat-ayat ini disertakan dengan maknanya yang cukup mendalam. Mungkin ini adalah salah satu bukti kekuasaannya sepertimana yang berlaku di Acheh sebelum ini. Bukanlah bencana alam,bukanlah teknologi yang tidak cukup bagus..

·  أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ

 Patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Tuhan yang pusat pemerintahanNya di langit itu: menunggang- balikkan bumi menimbus kamu, lalu bergegarlah bumi itu dengan serta merta (melenyapkan kamu di bawahnya)? Ayat-16

·  أَمْ أَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ
Atau patutkah kamu merasa aman (tidak takut) bahawa Dia yang dilangit tidak akan mengirimkan badai yang berbatu kepada mu? Namun kelak kamu akan mengetahui bagaimana (akibat mendustakan) peringatan ku. Ayat-17

Peringatan bagi mereka yang berfikir tentang ayat-ayat Allah. 

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More